Het begon met een e-mail die we kregen, die neerkwam op de vraag: "Kunnen jullie een bruidsjurk ontwerpen à la John Galliano voor Gwen Stefani". Wow! Dat klinkt meteen spannend, helemaal als je weet hoe de jurk eruit ziet die Galliano voor Gwen ontworpen heeft. Het ging in de vraag vooral om het kleurverloop in de rok van Gwen's jurk, qua stijl moest het zijn zoals de mikado jurken van Jesus Peiro.
Wij zeiden eigenlijk meteen: "ja, graag", niet wetend dat de vraagsteller al de helft van alle bruidswinkels en -ateliers had afgebeld met de vraag of ze zo'n project aankonden / aandurfden. We zijn eigenlijk onmiddelijk op zoek gegaan naar geschikte verf en we hadden uit onze stofrollen meteen 3 mogelijke kandidaten geselecteerd, waarvan we vermoedden dat ze goed te verven waren: een zijde mikado, een zijde mousseline en een zijde dupion. Daarmee zijn we dip 'n dye experimenten gaan doen, want dat leek ons de geijkte methode om de klus mee te klaren. Op het moment dat de bruid kwam voor het kennismakingsgesprek hadden we de proefjes al klaar.
De bruid, Charlotte, bleek een heel bijzondere vrouw. Al een paar jaar wisselde ze werk als topmanager af met het zeilen op grote schepen. Het was tijdens zo'n jaar zeilen dat ze haar vriend Billy had ontmoet, een echte zeebonk met dezelfde passie voor het bevaren van de wereldzeeën. Het was puur toeval dat we voor onze experimenten de kleur 'Ocean Blue' hadden gebruikt, dat kon dus niet beter!

De tekening is een presentatietekening die we altijd maken voor klanten, zodat je vrij goed kunt zien hoe het er allemaal uiteindelijk uit komt te zien. De volgende stap was het tekenen van het patroon (een soort technische tekening). Patronen tekenen we hier zelf met de hand op basis van de genomen lichaamsmaten, zoals al eeuwen lang gebruikelijk is in Couture. Volgens het patroon maken we de toile. Toile is een Frans woord dat van oorsprong 'linnen doek' betekent. Het is couture vakjargon voor een proefmodel dat gemaakt wordt van katoen, linnen of neteldoek. De volgende keer dat Charlotte langs kwam hadden we de toile klaar en paste ze dus in feite de katoenen proefversie van haar uiteindelijke jurk. Het mooie van werken met een toile is dat je meteen kunt zien wat er anders moet of verbeterd kan worden.

Wij werken ook niet, zoals veel andere ateliers, met basismodellen of basispatronen. Iedere klant krijgt bij ons haar eigen patroon, dat we 'from scratch' opzetten en verder ontwikkelen. Het patroon is uniek en wordt niet hergebruikt voor andere klanten. We maken een jurk altijd maar één keer, want we zijn geen confectiebedrijf.

Een verrassing van het verfproces was dat de mikado er met duizenden kreukjes uit kwam. Deze kreukjes waren bijzonder moeilijk weg te strijken, maar Charlotte vond ze helemaal geweldig, dus zijn ze erin gebleven. Het gave van die kreukjes was dat ze de stof een heel levendige uitstraling gaven, een beetje zoals kalme zee met lichte rimpeling eruitziet. Wij stonden dus ook volledig achter het idee om ze in de stof te laten.
Het gave van ons vak is dat je met je klanten een soort band opbouwt. We vonden het dan ook een eer en heel bijzonder om uitgenodigd te worden op Charlotte's bruiloftsfeest, waar we deze foto's genomen hebben.
Van Charlotte kregen we toestemming om ze te gebruiken in dit stukje:
Ik vind het prima dat je de foto’s gebruikt voor op jullie website en
in de blog. Het is zo’n mooie jurk dat iedereen mag weten wat voor fantastische designs jullie maken.
Het was één van de gaafste projecten die we dit jaar gedaan hebben en we wilden er graag via de blog wat over vertellen. Misschien kan het dienen als inspiratie! Voor een vrijblijvend ontwerpgesprek kunt u contact opnemen via de Embrace website.
Meer informatie over ontwerpen en ons atelier:
www.embracemode.nl/nl/atelier
Prachtig! Daar mag je met recht trots op zijn. Subtiel maar zeker origineel!
BeantwoordenVerwijderenWow, wat een bijzondere jurk! :)
BeantwoordenVerwijderen