dinsdag 29 juni 2010

Geld uitgeven aan schoenen

Vandaag was er op nu.nl een bericht te lezen dat de bestedingen van vrouwen aan schoenen uiteenzette. Volgens het bericht besteed een vrouw 20.000 euro aan schoenen in haar leven. Er werd vanuit gegaan dat een vrouw op haar 14e start met haar eerste paar zelfgekochte schoenen en dan een 67-jarige loopbaan in het kopen van schoenen begint. Ze koopt dan voor gemiddeld 300 euro in het jaar schoenen met een waarde van gemiddeld 43 euro per paar. Andere interessante weetjes uit het artikel waren dat een vrouw op een willekeurig moment gemiddeld 19 paren in de kast heeft staan en dat 4 op de 10 vrouwen elkaar beoordelen op basis de schoenen die ze dragen.

Met die gegevens zou je uitstekend een pleidooi kunnen houden om vooral niet te bezuinigen op bruidsschoenen.  Het gegeven dat je beoordeeld wordt op de schoenen die je draagt is daarin niet onbelangrijk en een relativistisch argument zou zijn: "Wat is nu 300 euro op de 20.000 euro die je in je leven uitgeeft aan schoenen". Je zou ook proportionaliteit kunnen aanvoeren, want je bruidsschoenen mogen toch wel het equivalent van een jaar schoenen kosten, gewoon omdat het zo'n belangrijke dag is. Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken, maar bovenstaande informatie geeft toch te denken...

Hier een toevoeging met dank aan collega blogger fromfraai.nl, gekopieerd van haar reactie hieronder:

Een trouwdag wordt echt niet belangrijker of betekenisvoller door dure spullen. De betekenis van de dag zit m niet in de materie, maar in de gebeurtenis, de mensen die erbij zijn. De rest is een (dure) bijkomstigheid.

Het staat eenieder natuurlijk vrij om zoveel geld uit te geven aan wat dan ook als ze willen. Maar er is geen noodzaak of reden of verplichting. En in toevoeging daarop, als je WEL echt zin hebt om lekker veel geld uit te geven aan een mooi en origineel paar schoenen dan heb je daar echt geen excuus voor nodig als "Ja, maar het is zo'n unieke dag". Doe het dan gewoon lekker. En zorg dan vooral dat je een paar koopt dat je daarna ook nog eens aan kan, dan is het de investering echt waard.

M.

Daarop zeg ik van harte amen!

3 opmerkingen:

  1. Hmm, mij lijkt het enige argument om bedrag X uit te geven aan product Y het feit dat je het wil, en dat je dat product het geld waard vindt.

    Geld uit geven aan iets omdat mensen je erop zullen beoordelen? Hun probleem, niet het mijne. Serieus, als je je daar zorgen om gaat maken dan moet je misschien ook maar snel je auto gaan upgraden, je tanden laten bleken en je kinderen naar een keiharde gedragstherapeut sturen, want mensen zullen je altijd beoordelen op oppervlakkige dingen. Als je daar op afgaat ben je nooit klaar.

    Dan het idee dat 300 euro relatief weinig geld is om uit te geven aangezien het maar een fractie van de totale kosten van een bruiloft is, lijkt mij ook weinig steekhoudend. Het lijkt mij juist dat als je al 20.000 euro uitgeeft aan 1 dag feesten, dat het vervolgens slim is om te kijken aan welke dingen je wat minder kan uitgeven, want voor je het weet wordt die 20k ineens 25k, juist omdat je denkt, ja, 300 euro is niets in vergelijking met wat het eten/ mijn jurk/ de boot/ whatever kostte.

    En helemaal als je bedenkt dus dat die 300 euro voor de gemiddelde Nederlandse vrouw een JAAR lang schoenen kopen betekent... 1 paar schoenen vs 10 paar schoenen... Dat zou voor mij meer dan genoeg reden zijn om me aan een wat strikter budget te houden.

    Een trouwdag wordt echt niet belangrijker of betekenisvoller door dure spullen. De betekenis van de dag zit m niet in de materie, maar in de gebeurtenis, de mensen die erbij zijn. De rest is een (dure) bijkomstigheid.

    Het staat eenieder natuurlijk vrij om zoveel geld uit te geven aan wat dan ook als ze willen. Maar er is geen noodzaak of reden of verplichting. En in toevoeging daarop, als je WEL echt zin hebt om lekker veel geld uit te geven aan een mooi en origineel paar schoenen dan heb je daar echt geen excuus voor nodig als "Ja, maar het is zo'n unieke dag". Doe het dan gewoon lekker. En zorg dan vooral dat je een paar koopt dat je daarna ook nog eens aan kan, dan is het de investering echt waard.

    M.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan geld moet je gewoon niet vastzitten. Als je geld hebt, doe er dan dingen mee waar je blij en gelukkig van wordt. Als dat schoenen zijn; koop schoenen. Als je in olie verzopen babypelikaantjes wil redden, dan is daar ook ongetwijfeld een gironummer voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk zou je geen excuus nodig moeten hebben om een duur paar schoenen te kopen. Maar als ik een leuk jurkje zie wat ik graag wil hebben probeer ik toch snel te bedenken voor welk feest of voor welke gelegenheid ik zo'n aankoop kan "rechtvaardigen". Niet voor anderen, maar voor mezelf, mijn kast hangt al vol met leuke jurkjes.

    Hetzelfde geldt voor schoenen. Ik heb erg veel schoenen, waaarbij het aankoopbedrag beginnen bij 15 euro en warbij sommige ruim over het gemiddelde schoenengeld heen gaan.
    Ik heb een dure smaak... sue me!
    Voor mijn bruiloft wilde ik bijzondere schoenen maar heb ook geen 300 euro uitgegeven aan mijn trouwschoenen (maar als ze niet in de uitverkoop waren was ik daar ruim overheen gegaan).

    En er zijn een hoop mensen die zeggen dat schoenen niet zoveel geld waard zijn, maar ik heb regelmatig dat de helft van de mensen op een feestje een opmerking/compliment geeft voor mijn mooie Choo's... dat gebeurt me niet met Manfield stappers. Ik voel me er ook gewoon mooier op. En het grapppige is dat ik de keuze voor de aanschaf van zo'n dure stappers vaak moet verdedigen. Wat boeit het nou waar ik mijn geld aan uitgeef?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...