woensdag 13 augustus 2008

Barcelona Bridal Week: Geen verklede maar een aangeklede bruid

Dit artikel is voor de verandering niet van de redactie van Bruid in Stijl, maar van de avontuurlijke journaliste Hieke Voorberg, die al geruime tijd in Barcelona verblijft als freelance journaliste. Hartelijk bedankt Hieke!

De hedendaagse bruid wil niet meer ´verkleed´ trouwen, maar wil een trouwjurk die bij haar persoon past. Dat is de mening van de internationale groep ontwerpers die hun collectie van 2009 lieten zien tijdens de Bridal Week in Barcelona. Met als trends Swarovskyjuwelen óp de jurk, Andalusische ruches, zeemeerminmodellen, empirestijl en stoere hippiejurken.

De Spaanse bruidjes in spé van nu kunnen opgelucht ademhalen. Hoewel elke designer duidelijk de eigen touch behoudt, lijken alle ontwerpers voor de collectie van 2009 binnen dezelfde gedachte te werken: laten we de bruiden niet verkleden, maar áánkleden. Ook de Spaanse bruiden geven aan te willen trouwen in een moderne trouwjurk, niet in een jurk die gelijk is aan de jurk die ze droegen tijdens de eerste communie. Niet alleen in Spanje is de moderne bruid mondiger dan ooit. Dat komt omdat de hedendaagse bruiden vaak geen meisjes meer zijn, maar zelfbewuste vrouwen die rond hun dertigste in het huwelijksbootje stappen. Zij weten vaak precies wat ze willen, want niet haar moeder, maar zíj bepaalt wat ze draagt. Ze hebben meer lef en kiezen een jurk die bij haar persoonlijkheid past. Dat de bruiden van nu meer durven, opent voor de ontwerpers de deuren tot het nemen van risico´s bij de creatie van nieuwe, stoere ontwerpen. Hoewel de jurken wit blijven, werd tijdens de Bridal Week duidelijk dat het klassieke bruidje steeds meer plaats moet maken voor de bruid met persoonlijkheid. Ontwerper Christina van het Catalaanse bruidsmodemerk YolanChris hierover: ´ Als je elke dag jeans draagt en een eenvoudige stijl hebt, waarom zou je op de grote dag dan veranderen in een verkleed poppetje?´


Love en peace

Gedurende de Bridal Week toonden 42 verschillende ontwerpers hun collectie voor 2009. In totaal kwamen er op de modeshows en de bruidsmodebeurs 13.000 bezoekers af, waarvan het meerendeel Spaans. Het was de Catalaanse topontwerpster Rosa naast modejournalisten en andere ontwerpers ook Jordi Hereu, de burgemeester van Barcelona. Ook Penelope´s zusje Monica Cruz, model en ontwerper bij Mango, was aanwezig. Spaans topmodel Inguna Butane verscheen op de catwalk in één van Rosa Clará´s nieuwste trouwjurken. Duidelijk te zien was dat Rosa Clará het geliefde kindje is onder de Spaanse bruidsmodemerken. Ook in Nederland wordt Rosa Clará ook veel verkocht, net als het Spaanse merk Pronovias (vrij vertaald: speciaal voor de bruiden). Christian Lacroix was de tweede die zijn collectie op de catwalk mocht laten zien. Hierna volgenden nog andere v Clará die als eerste haar nieuwe bruidsmode aan het publiek mocht laten zien. Op de eerste rij zat ooraanstaande ontwerpers als Jesus de Peiro, Christian Lacroix, Hannibal Laguna, Victoriona & Luchinio, M&M en Patricia Avendaño. Na elke modeshow verschenen ze vanachter de coulissen, om met hun kleine Spaanse postuur naast de langbenige modellen een groots applaus in ontvangst te nemen. Backstage werden ze door de internationale pers op de foto gezet en door televisie- en tijdschriftjournalisten met vragen bestookt. Op een aantal ontwerpers met sterralures na, bleven de meeste ontwerpers rustig met iedereen praten. Ze hebben passie voor hun vak, maar zijn vaak hele normale mensen gebleven. Mensen met familieleden, die hen soms na een modeshow huilend van trots in de armen sloten. Onbekende, maar veelbelovende ontwerpers zijn Yolanda en Christina, die samen het drie jaar oude merk YolanChris vormen.

Hun moeder, Mercedez Álvarez, vernoemde haar bruidswinkels naar haar dochters, nog voordat ze wist dat het duo een uitstekend talent voor ontwerpen bezat. Zowel moeder als dochters zijn in hun ontwerpen dichtbij zichzelf gebleven en zette het publiek bij stevige rockmuzie k op het puntje van de stoel. ´De mode in Barcelona is stoer, alternatief en soms een beetje hippie,´ vertelt Yolanda. ´Vrouwen dragen graag gemakkelijke kelding waarin ze zich prettig voelen,´ vult Christina aan. ´ Wij proberen te voorkomen dat die vrouwen bij gebrek aan keuze in een ongemakkelijke prinsessenjurk moeten trouwen.´ Het resultaat levert unieke details op, als een witgebreid mutsje dat overgaat in een sluier en de verwerking van dagelijkse mode-items als riemen, broches, gespjes, laagjes en sieraden.


Andalusische ruches


Tijdens de presentatie van de meeste ontwerpers, was het duidelijk te zien wie er van Spaanse afkomst was. In veel jurken in de nieuwe collectie komen de Andalusische ruches terug, die je samen met de vele lagen waaruit de jurk is opgebouwd terugzit in de rood-zwarte jurken van Flamenco danseressen. Opvallend is de algemen nieuwe trend van vloeiend silhouettenjurken, gemaakt van lichte stoffen die nauw om het lijf vallen. Het benadrukt de eigen, vrouwelijke vormen en bevatten een klein bovenlijfje met snit waardoor de onderjurk zichtbaar wordt. Men noemt dit ook wel de empirestijl, oftwel rechte chemise jurkjes geïnspireerd op de Griekse oudheid waarbij de jurk vanaf de borststreek wijd naar beneden loopt. De jurken van 2009 zijn nog steeds wit, maar veel met borduursels en bloempatronen. Een tegenhanger van de jurken in empirestijl zijn de jurken met volumineuze rokken, vaak in Spaanse rokvorm. Dit volume wordt gecreëerd door tule, maar ook door de typisch Andalusische rushes en laagjes. Boven deze rok bevindt zich een strik, lint of ceinturonstrook met een strak bovenlijfje. Of boven, of onder zijn ze bewerkt met gebreide of gevouwen stoffen als satijn, chiffon en organza. Het bolerojasje wordt ook weer her en der gesignaleerd.

Een ander belangrijke trend is de intrede van sieraden en juwelen óp de trouwjurken. Aan de hand van het merk Pronovias is het sieradenmerk Swarovski nu ook toegetreden tot de trouwjurkenbranch. Op internationaal niveau zijn ze een samenwerking aangegaan en waren tijdens de Bridal Week ook beiden aanwezig om het resultaat hiervan te bewonderen in hun modeshow. In het kunstmuseum van Catalonië werden tijdens de Bridal Week een aantal ontwerpen van trouwjurken met kristallen van Swarovski getoond. ´Kristal is een ideale toevoeging aan en trouwjurk,´ aldus ontwerper Manuel Mota. De Italianen plaatsten al eerder kristal en juwelen op de jurken, maar dan heel sissy en over de top, zoals bij de Italiaanse ontwerper Poala d'Onofrio. Nu is deze trend ook in Spanje zichtbaar en wordt er zelfs bij gezegd dat het met een jurk van sieraden niet meer nodig is om nog extra sieraden te dragen. Niet alleen in de bruidsjurken is de opkomst van kristal terug te zien, ook in de collecties van de bruidegomsmode zie je kristal terug in de knopen en stropdassen.


Flanerende Spanjaarden



Na drie dagen van modeshows was het tijd voor de winkeleigenaren en modeagenten om inkopen te doen bij de verschillende ontwerpers. Er was 30.000 m2 oppervlakte uitgetrokken voor 136 bedrijven die de nieuwe collectie van 200 merken vertegenwoordigden. Mediterrane merken, afkomstig uit landen als Spanje, Italië, Portugal en Arabië. Verrassend dan ook was de aanwezigheid van het Nederlandse merk Dione. De Venezolaanse Minorka Garcia Frerichs, PR-dame voor bruidsboetiek Fayazi in de Meern, vind namelijk dat er een groot verschil is tussen de Nederlandse en Spaanse bruidsmode. ´De cultuur, het klimaat, tradities en dus ook het modebesef zijn heel anders,´ legt ze uit. ´Voor Spanjaarden is imago heel erg belangrijk, waar Nederlanders praktischer zijn. Je trekt natuurlijk ook andere kleren aan wanneer je op een zwoele zomeravond tot laat kunt blijven flaneren, dan wanneer je in de regen op de fiets moet stappen.´ Daar komt bij dat Spanjaarden meer tijd dan Nederlanders hebben om te shoppen, daar ketens als El Corte Inglés nog tot 22.00 uur ´s avonds geopend zijn. Ook het grote aantal feestdagen in Spanje helpt mee aan een uitgebreide en feestelijke garderobe. ´Op elke feestdag trekken de Spaanse vrouwen het liefst weer iets anders aan,´ vertelt Minorka. ´Wat ze uitkiezen heeft veel te maken met wat ze de bekende Spaanse sterren hebben zien dragen op de televisie of in modebladen. Dat de in Spanje populaire zangeres Paulina Rubio met een jurk van Rosa Clará trouwde, heeft veel Spaanse bruiden aangezet tot de koop van een soortgelijke jurk. Nederlanders zijn hier te nuchter voor.´
Ondanks de crisis op de textielmarkt, zijn de verkopers en inkopers op de beurs niet negatief gestemd. Winkeleigenaars zijn over het algemeen blij met de nieuwe collecties, die voor elke type bruid wel wat wils heeft. Bestelmapjes worden volgeschreven en visitekaartjes her en der verspreid. Nog eventjes en dan liggen de winkelmagazijnen weer vol met de collectie van 2009, klaar om gekocht te worden door de nieuwe stroom bruiden en bruidegommen. Niemand lijkt bang dat de bruidsbranche ook getroffen zal worden door de crisis in de textielbranche, de ontwerpers geven juist aan dat hun merk groeit als nooit tevoren. Ook al neemt het aantal scheidingen toe, er wordt in veel landen toch ook voor de tweede keer getrouwd. En bovendien is een bruiloft geen bezuinigingspost. Ontwerper Antonio Miró hierover: ´Als het niet goed gaat met de economie, dan wordt er op veel zaken bespaard, maar nooit op bruiloften. Deze zullen altijd blijven bestaan, want de liefde is niet te stoppen.´ De ontwerper Hannibal Laguna beaamt dit: ´Bruiloften zijn echte familie-events. Als de bruid niet genoeg geld heeft, dan is er altijd wel een tante of een oma die haar wat geld voor een mooie jurk toeschuift.'


Ontwerpers met presentaties tijdens Barcelona Bridal Week:

Stoer en alternatief

YolanChris
Stoer, baggy, hippie, dromerigheid en romantiek. Andalusische laagjes, gemak, vallend, nauwsluitend, unieke details en accessoires, fijne en gebreide stoffen.

Romantisch en klassiek

Jesus del Pozo
Lichtgewicht stoffen, wit, imperium, klein bovenlijfje lang onderlijfje, vallend, ceinturon, nauwsluitend.

Jesus Peiro
Zwaar en dik zijde in allerlei weefsels, organza, ´less is more´ design, volumineuze rok, strikjes, bolero jasjes, romantische stoffen, experimentele ´edge´.

Leuk detail: lintjes op de handschoenen en het gebruik van Twill, het klassieke jeansweefsel maar dan uit kostbare garen als katoen.

Christian Lacroix Mariée
Frans en geinspireerd op het tijdperk van het romanticisme. Strikjes en lintjes. Sexy en extravagant M&M Exotisch, doorzichtige stoffen, bloemen, Grieks, Victoriona & Luchinio Andalusische laagjes en ruches, Spaans folklore, zeemeerminmodel, bloemen, veel verschillende stoffen, geometrische vormen en trapezelijnen.

Modern en elegant


Rosa Clará
Oud-griekse tunieken, vallend, nauwsluitend, volumineuze rokken, halter, bloem, borduursels, gevouwen, zijde, juwelen op de jurk.

Clará: ´De rokken van volume, gewéldig vind ik ze´. Hannibal Laguna: sensueel, romantisch, natuur, nauwsluitend, veertjes als vlindereffect, minimalisme, zeer fijne stoffen, strik, simpel bovenlijfje met volumineuze rok. Leuk feitje: de keuze voor de bloemen op zijn ontwerpen zijn geïnspireerd door de bloemenmarkt in Amsterdam. Laguna: ¨De afgelopen 15 jaar was de bruidsmode niet bepaald mooi te noemen: veel te klassiek en niet innoverend. Gelukkig is dat veranderd en kan iedere vrouw, zonder haar vrouwelijkheid te verliezen, iets vinden wat bij haar past en zoals ze het zélf graag ziet.´

credit voor getoonde afbeeldingen gaat naar Barcelona Bridal Week


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...