vrijdag 27 september 2013

Trouwen op de langste dag van het jaar (gastblog door Susanne)

Trouwen op de langste dag van het jaar. Dat was een van de eerste dingen die we vastgelegd hebben toen we onze bruiloft gingen plannen.

Kalverliefde groeit...

Jord en ik kennen elkaar al sinds de middelbare school. We zaten in dezelfde klas en vonden elkaar al snel leuk. Na een korte verkering kregen we een wat meer serieuze relatie toen we 16/17 waren. Dit is aangebleven tot op de dag van vandaag. Vorig jaar september hadden we 10 jaar een relatie. Dat vond Jord een mooie dag om mij ten huwelijk te vragen. Na een geheimzinnige speurtocht door de stad en een prachtig zelfgeschreven gedicht werd ik ten huwelijk gevraagd in het park waar we ooit voor het eerst verkering kregen.

Midzomernachtdroom

Een aantal jaar geleden zijn Jord en ik verliefd geworden op Scandinavië en in het bijzonder Zweden. Wij hebben in 2009 een reis van 3 maanden gemaakt door Scandinavië met een oude camperbus. Dit was een fantastische reis met veel avonturen. We zijn gaan houden van het landschap, de steden, de mensen en hun manier van leven. Voor ons was al snel duidelijk dat we hier tijdens onze bruiloft iets mee wilden doen.

In Zweden wordt rond 21 juni (de langste dag van het jaar) het midzomerfeest gevierd. Traditiegetrouw wordt er eerst een uitgebreide picknick gehouden alvorens er gezongen en gedanst wordt rond de meiboom met bloemenkransen in het haar. Deze basis wilden wij graag meenemen bij het organiseren van onze bruiloft. Wij wilden graag ons eigen midzomerfeest gaan organiseren met persoonlijke elementen van ons beiden.



Jesus Peiro bruidsjapon

Jesus Peiro bruidsjurk

Mijn trouwjurk werd een prachtige Jesus Peiro, uitgezocht bij Embrace in Enschede. Ik had van te voren al bedacht dat ik een soepel vallende slanke trouwjurk wilde. Geen grote prinsessenjurk. Dat past helemaal niet bij mij. Na lang zoeken kwam ik het merk Jesus Peiro tegen. Dit sprak mij enorm aan door de mooie lijnen en de (relatief) eenvoudige ontwerpen. Ik kwam twee jurken tegen die ik heel graag wilde passen. Deze bleken ze alleen te verkopen bij Embrace in Enschede. Ik ben toen onder het motto “eerst maar eens kijken” naar de winkel gekomen. Maar eenmaal aan het passen wist ik uiteindelijk toch zeker dat dé jurk erbij zat. Een waarvan ik helemaal blij werd en ook paste binnen het Zweedse plaatje wat ik voor ogen had. Het werd een jurk met een kanten bovenlijfje, hooggesloten, met korte mouwtjes. Daaronder zat nog een strapless lijfje, wat je door het kant heen kon zien. Om mijn middel een zijden ceintuur met daaronder een soepel vallende rok van zijde met daaroverheen twee lagen tule.

De grote dag...

Onze trouwdag begon al vroeg. `s Morgens werd mijn kapsel verzorgd door Lonneke van Dijk, helemaal in de sfeer van het midzomerfeest met twee vlechten aan de zijkant van mijn hoofd, aan de achterkant losjes opgestoken met wat gipskruid erin. Mijn schoonzusjes hebben mij vervolgens geholpen met het aantrekken van mijn jurk. Een heel bijzonder moment en fijn om met elkaar te delen.

Bruidskapsel: Vlechten aan de zijkant, naar achteren opgestoken en versierd  met gipskruid. 

Om 10.00 uur werd ik opgehaald door Jord en zijn vader in een oldtimer Volvo duet, die we versierd hadden met linten en gipskruid. In de tussentijd was onze fotograaf, Wouter van Twillert van Yes I Do, ook al gearriveerd. Allereerst zijn we naar een oud pand gegaan voor de fotoshoot. Daarna zijn we doorgereden naar de Rokende Turf. Een mooie groepslocatie aan de Reeuwijkse plassen. Daar werden we opgewacht door familie en vrienden om te gaan lunchen. Jord en ik hebben beiden iets met de Reeuwijkse plassen, daarom vonden we het heel fijn om daar even te zijn op onze trouwdag. Het idee was om buiten aan de plas te eten aan lange tafels met grootmoeders servies, mooi tafellinnen en versierd met bloemen, maar het regende op dat moment. Daardoor vond de lunch binnen plaats.

Stadhuis  

Na de lunch zijn we naar het stadhuis van Gouda gereden. Hier wilden wij heel graag trouwen, omdat het allereerst een mooi stadhuis is. Maar ook, omdat de ouders van Jord hier getrouwd zijn. Jord zijn moeder is al vroeg overleden. Het feit dat we in hun stadhuis zijn getrouwd maakte het voor ons daardoor wel heel bijzonder. De ceremonie vloog voorbij en voor we het wisten stonden we al op voor het jawoord. Leuk detail: de trouwringen die wij bij elkaar hebben omgedaan hebben wij zelf gemaakt onder begeleiding van een edelsmid. Dit maakte het voor ons extra speciaal.

Trouwringen zelfgemaakt door het bruidspaar onder begeleiding van een edelsmid.

Tweemaster  'Helena'.

Zeilend naar Rotterdam


Na de ceremonie mocht ik zelf de Volvo besturen en reden we naar een prachtig zeilschip, “de Helena”. Jord en ik wilden heel graag iets met een zeilschip doen op onze trouwdag. Wij houden beiden erg van zeilen. Jord zeilt al van jongs af aan en heeft mij zeilen geleerd. Sindsdien zeilen we elke zomer samen op de Reeuwijkse plassen.
Typisch Zweedse taarten
Na aankomst bij het schip hebben we eerst geproost en taart gegeten. De taart was niet een standaard bruidstaart, maar het waren vier verschillende Zweedse taarten, speciaal uitgezocht bij een bakkerij waarvan de eigenaar afkomstig is uit Zweden.


Na de toost werden de trossen losgegooid en zijn we gaan varen richting Rotterdam. De vaartocht was een fijn rustpunt in onze dag. Doordat de tocht 5 uur duurde hadden we rustig de tijd om iedereen persoonlijk te spreken. Daarnaast werden we verrast door familie en vrienden met lieve woorden en ingestudeerde liederen. Ondertussen werd het diner (een tapas buffet) geserveerd waarbij iedereen kon zitten waar hij/zij wilde. Het was een dynamisch geheel, waarbij er zowel in het ruim als aan dek werd gegeten. Na het diner hebben we aan dek nog even genoten van de binnenkomst in Rotterdam. Waarna we zijn aangemeerd bij onze feestlocatie, “de Machinist”. Daar stonden onze avondgasten ons al op te wachten aan de kade.

Prachtige veldboeketten op tafel

Dance all night 

De feestzaal was versierd met gekleurde lampjes en lampionnen en op de tafels stonden mooie veldboeketten. Dit gaf een heel mooi effect en sloot fantastisch a
an bij ons thema.
Ondertussen was er in de zaal al een jazzband gestart met spelen. Wij hebben allereerst persoonlijk iedereen begroet waarna de dj het overnam en het feest losbarstte. We hebben de hele avond alleen maar gedanst. Ik ben geen minuut van de dansvloer afgeweest. Aan het einde van de avond kon je dan ook mijn jurk wel uitwringen ;)

Tijdens het feest liep er een videograaf rond die een impressie maakte van de avond, maar waarbij onze gasten ook de mogelijkheid hadden om iets voor ons in te spreken, als alternatief voor het gastenboek. Dit was een groot succes met als resultaat een hilarisch filmpje waar we met plezier naar kijken!


The day after

Rond 02.00 uur zijn wij vertokken naar Hotel New York om daar te overnachten.
De volgende dag hebben we het feest nog even voortgezet. Na een heerlijk ontbijt op bed hebben Jord en ik onze trouwkleding weer aangedaan en zijn we met een taxi weer naar Gouda gereden. Daar hebben we in ons favoriete café geluncht met onze families. Daarbij hebben we nog heerlijk kunnen nakletsen over al het moois wat we op onze trouwdag hebben beleefd.

-----------

Dit is een Gastblog van Susanne. Af en toe zal er een gastblog te lezen zijn over een 'real life' bruiloft vanuit het perspectief van het bruidspaar zelf. Leuk om inspiratie uit te halen voor je eigen bruiloft! Heb je vragen of lijkt het je ook leuk om iets te schrijven voor onze blog? Stuur ons dan een mailtje!

-----------
Foto's: Yes I do trouwfotografie
Bruidskapsel: Lonneke van Dijk
Visagie: Susanne van Duijn




1 opmerking:

  1. Het klinkt als een ontzettend mooie, liefdevolle dag! Elk gedeelte van de bruiloft lijkt alsof het erg liefdevol en persoonlijk was, zoals de zeiltocht, omdat jullie allebei van zeilen houden. Er zit achter alles een persoonlijk verhaal en emotie. Mooier kan bijna niet!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...