maandag 20 september 2010

Lady Gaga in het vleesch (geen foto's)

Lady Gaga verscheen op de MTV awards in een jurk helemaal gemaakt van vlees met bijpassende clutch en fascinator (klein hoedje). De uitleg hiervoor was ongeveer deze: als je niet voor je rechten opkomt wordt je behandeld als een stuk vlees, als je niet uitkijkt. Volgens eigen zeggen is de artieste geen stuk vlees. Het was ook niet haar bedoeling om vegetariërs of veganisten te shockeren of de vleesindustrie te promoten.

Met deze uitleg nemen de meeste media genoegen, als ze überhaupt uitleg al nodig vinden. Ik vind het opvallend dat er verder nauwelijks aandacht wordt besteed aan het waarom van de jurk.

Ok... wat als ik het slappe verhaal over rechten niet slik, wat is dan de uitleg voor deze verschijning? Het kan geen pretje geweest zijn om de jurk te dragen. Je moet erin als het ding ijskoud is en naarmate het alles opwarmt gaat het waarschijnlijk nog stinken ook!

Shockeren om het shockeren kan ook bijna de reden niet geweest zijn. Vleesjurken zijn niet nieuw, het is in de jaren zestig ook al eens gedaan. Lady Gaga zelf was ook al eerder te zien in een vleescreatie op de cover van de japanse vogue.

Retro dan? Nee, retro is alleen voor goeie ideeën die het waard zijn om nog eens dunnetjes over te doen, zoals jaren vijftig design in kleding.

Ik houd zelf ook ontzettend veel van vlees, maar ik wil me er niet mee kleden. Dus uit liefde voor vlees zal het idee ook niet geboren zijn.

Vlees heeft wel een soort eigen esthetiek. Het is een beetje marmerachtig, heeft interessante kleurnuances. Ik zou me kunnen voorstellen dat je als beeldend vormgever er wel eens iets mee zou willen maken. Door het te dragen creëer je een soort binnenstebuiten-effect. Want als je jezelf aan plakjes zou snijden zou het er vergelijkbaar uit zien. Dus misschien gaat het om de ervaring van de kijker.

Daar schuilt misschien wel het punt van deze vleesjurk. De kijker is namelijk een voyeur. Als ik nu een plaatje bij dit artikel voeg, doe ik mee aan haar act. Nu moet ik me afvragen of ik dat wil. Google maar eens op 'vleesjurk lady gaga'  en je zult merken dat iedereen het nodig vind om er foto's van te laten zien. Dat vind ik dus niet stijlvol. Ik denk dat ik de wereld er niet beter mee maak als ik de morbide nieuwsgierigheid van mensen visueel ga bevredigen door foto's te plaatsen.

Het past wel in het huidige tijdsbeeld: creëer een loze provocatie, zorg dat het zonder enige nuance wordt opgepikt in de media zodat iedereen zijn ongefundeerde, niet ter zake doende mening erover kan spuien.
Uiteindelijk gaat het toch om ieder z'n ego?

Je hoeft niet te reageren op dit artikel, of het moest zijn om een onderbelichte kant van het gepasseerde nader te duiden.

Als blogger ben ik natuurlijk ook onderdeel van de (nieuwe)media en ik wilde deze gelegenheid gebruiken om me uit te spreken over de 'reaguurders' cultuur die er lijkt te heersen op blogs en zelfs nieuws sites.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...