donderdag 7 januari 2010

Hippe bruidsmode: Fifties & Sixties

De fifties en sixties van de vorige eeuw zijn al een poosje bezig aan een vette come-back. En terecht; het was een tijd van super-vrouwelijke vormgeving met een enorme aandacht voor details en leuke accessoires. Voorbeelden van deze come-back zie je terug in de mode; zoals de wintercollectie van Dior met o.a. de raket-BH, op televisie; in een serie als Mad Men en in de muziek met hernieuwde interesse in genres als soul en motown.

Voor echte vrouw-vrouwen is dit natuurlijk een waanzinnig leuke trend: over straat in een mooi pencil skirt á la Audrey Hepburn met een leuke pill box op je hoofd. Of zo'n mooi mantelpakje als Jackie Kennedy met een paar killer heels eronder. Of zoals Grace Kelly met die volle waaierende rokken. En als je dat dan leuk vindt om te dragen; waarom er dan niet in trouwen?

Emma, eigenares van bruidsboutique Embrace, is zo'n vrouw.
Ik ben helemaal weg van hooggehakte pumps - jaren vijftig uitvinding - en mooie rokken. Ik vind dat mijn figuur er heel goed in tot zijn recht komt. Ik denk dat de jaren vijftig en zestig het hoogtepunt zijn van de kleermakerij, zowel in technisch als in stilistisch opzicht. Ik vind het daarom ook erg leuk om de kleding te maken, veel wat ik zelf draag maak ik ook zelf. Ik keek veel naar de serie Mad Men, hoofdzakelijk vanwege de mooie jurken. Mijn all-time favorite is 'how to marry a millionaire' met Marilyn Monroe en Lauren Bacall.

Zelf is Emma niet in jaren vijftig stijl getrouwd. Ik zou sowieso nooit m'n eigen trouwjurk maken, dat is een portie stress die je er niet bij wil hebben. Daarnaast zou het ook onmogelijk zijn om het voor m'n man geheim te houden. Ik heb toen ook niet zo in die richting gedacht, ik wilde gewoon graag een uitzinnige jurk en omdat ik fifties & sixties zelf dagelijks draag wilde ik als trouwjurk iets anders.

Leonieke Terlouw, het creatieve brein achter 'keurslijf' vindt het vooral even wat anders dan anders. Mijn eerste jaren vijftig trouwjurk maakte ik in april 2008 voor mijn schoonzusje Aafke. Ik gebruikte de X-lijn om een alternatief te bieden voor de lange, truttige trouwjurk. Anders dan de meeste bruidsmerken laat ik mij niet zozeer inspireren door de klassieke jaren vijftig bruidsmode, maar meer door filmische jurken van de bekende jaren vijftig en zestig filmsterren.

Leonieke spreekt zelf liever over een knipoog naar de jaren vijftig.
Een knipoog, want nog belangrijker dan de stijl is het karakter van de bruid. Vrolijk, lief, stijlvol, speels, eigenschappen die ik vertaal naar kleur en model zoals strak, wijd, mini of juist hooggesloten.

Deze trend biedt voldoende ruimte voor persoonlijke voorkeuren dus. Het is natuurlijk heel leuk om er helemaal je eigen draai aan te geven. De dames die in dit stukje aan het woord zijn zullen je graag helpen bij het verwezenlijken van een leuke eigenwijze jurk. Beide dames hebben een frisse kijk op bruidsmode want ze zijn echte nieuwkomers in een door oude bedrijven gedomineerde bruidsbranche: Embrace 2007 en Keurslijf 2008. De respectievelijke adressen zijn embracemode.nl en keurslijf.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...