zaterdag 21 november 2009

Laat je niet manipuleren

Mensen zijn verrassend slechte beslissers. Het grootste gedeelte genomen beslissingen is op basis van gevoel, wat eigenlijk het resultaat is van een soort flipperkast aan impulsen die door je hersenen schieten. Mensen zijn dan ook vrij gemakkelijk te beinvloeden en daarvan wordt dankbaar gebruik gemaakt in onder meer de reclame wereld. Ook goede verkopers weten vaak de juiste snaren aan te raken om jou te verleiden tot koop. De bruidsmodewereld heeft ook haar doorgewinterde verkopers die aardige truukjes kennen om jou zover te krijgen dat je een bepaalde jurk koopt. Hier zijn er een paar:

- 'The offer you cannot refuse'. Deze techniek belooft een korting voor de snelle beslisser. Als jij besluit om niet verder te zoeken naar je droomjurk, maar meteen tot beslissing overgaat krijg hoef je minder voor de jurk te betalen. Later ben je het geld waarschijnlijk toch weer kwijt aan de accessoires die je waarschijnlijk ook in dezelfde winkel koopt.

- Extreme tijdsdruk. Als je niet snel beslist zou de jurk wel eens weg kunnen zijn. Deze techniek zie je vooral bij winkels die 'uit schap' verkopen. Ze hebben geen zin om een nieuwe jurk te bestellen, dus loop jij het risico dat je die geweldige jurk misloopt. Vraag meteen of de jurk nog nieuw te bestellen is. Daar kun je ze dan aan houden en geef je jezelf meer tijd om erover te denken.

- Geloof geen verhaaltjes over andere winkels. De meeste bruidsmodewinkels willen voorkomen dat jij ergens anders nog gaat kijken. Als jij je hebt voorgenomen om bepaalde winkels te bezoeken om specifieke jurken te passen moet je dat ook gewoon doen. Maak je beslissing pas als je alle mogelijke kandidaten gezien en gepast hebt. Goede bruidswinkels weten dat dé jurk zichzelf verkoopt en als je die eenmaal aan hebt gehad je ook bereid bent er voor terug te komen.
In deze bruidswinkels is het vaak geen probleem om de jurk nog een dagje voor je te reserveren.
Vind je de bruidsjurk daarna toch ergens anders, dan is het wel netjes om dat even te laten weten aan de winkels waar je gepast hebt, want die hebben toch tijd in je geïnvesteerd.

Heb jij ook meegemaakt dat je op één of andere manier onder druk werd gezet of op een bepaalde manier een jurk kreeg aangesmeerd? Deel het met ons en andere bruiden via een commentaar hieronder!

2 opmerkingen:

  1. Ik heb iets anders meegemaakt. Ik had een prachtig torselet gevonden bij een bruidswinkel en die gekocht. Ik was eigenlijk ook op zoek naar een cocktailjurkje voor een feestje. Die vond ik bij een andere winkel. Ik vertelde over mijn torselet en ze vroegen wat ik er voor betaald had. Toen zeiden ze dat ik bij hen hetzelfde torselet voor bijna vijftig euro goedkoper kon krijgen. Ik ben verhaal gaan halen bij de zaak waar ik het torselet gekocht had. Ze waren heel vriendelijk en legden uit dat ze niet stunten met lingerie en dat ik altijd terug kon komen voor aanpassingen of vermaken. Ze lieten me ook de optie om het gebruikte(!) torselet te ruilen voor een tegoedbon twv het aankoopbedrag. Ik zou dan het torselet van de andere winkel kunnen kopen. Ik heb dat gedaan en het gebruikte torselet geruild voor een paar mooie leren handschoenen. Echter toen ik het torselet liet bestellen bij de andere winkel gingen er opeens allemaal dingen mis met leveren, bestellen en zo en heb ik nu weer geen torselet! Ik denk dat ik 'm gewoon weer haal bij de eerste winkel, die hadden'm destijds in een dag. Beter een duur torselet met enorme service dan geen torselet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Nienx

    Zo te horen hebben ze er niet op gerekend dat je hen aan hun woord zou houden en kunnen ze het helemaal niet doen voor die 50 euro goedkoper...daarom is het nu moeilijk-moeilijk. Ons klinkt het in de oren alsof ze over jouw hoofd hun concurrentie zwart willen maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...