vrijdag 7 december 2012

Welke soorten stoffen zitten er in jouw bruidsjurk?

Kanten bovenlijfjes van bruidsjurken
Als het gaat over soorten stof voor bruidsjurken moet je niet alles geloven wat er geschreven staat. In de bruidsbladen en op de blogs van algemene trouwsites wordt nog wel eens een plankje misgeslagen over het hoe en wat van bruidstoffen. Daarom hier weer eens een ouderwets kwaliteitsstukje met een hoop technische termen (die ik wel zo veel mogelijk uitleg en verduidelijk).


Natuurlijke versus Synthetische stoffen

Het onderscheid is simpel: de grondstoffen voor deze stoffen vind je of vrijwel kant en klaar in de natuur of je moet ze zelf via ingewikkelde industriële processen en met behulp van chemische stoffen zelf maken uit ruwe grondstoffen zoals aardolie.

Waarom zijn er synthetische stoffen? 

Sommige natuurlijke grondstoffen zijn duur en / of zeldzaam of vereisen veel handwerk bij hun bewerking, zoals bijvoorbeeld zijde. Daarom wordt er geprobeerd om een goedkoper alternatief te vinden dat qua eigenschappen zo dicht mogelijk bij de natuurlijke variant in de buurt komt. In het geval van zijde is dat eigenlijk nog steeds niet echt gelukt. Zijde is nog steeds het sterkst, lichtst en meest kleurecht ten opzichte van de namaakzijdes. Viscose komt daarvan nog het dichtst bij zijde in de buurt. Een bruidsjurk van zijde is al snel anderhalf keer zo duur als eentje van kwalitatief bijna even goede synthetische stof.

Synthetische stoffen worden ook ontwikkeld om speciale eigenschappen, bijvoorbeeld slagkracht of weerstand tegen slijtage. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld Kevlar, wat gebruikt wordt in kogelwerende vesten. Een voorbeeld dat misschien nog iets meer tot de verbeelding spreekt? Nylon, waar je mooie elastische panties en kousen van kunt maken.

Belangrijke stofeigenschappen voor het ontwerpen van bruidsjurken


Zijde mikado staaltjes

Weefrichting

De weefrichting is ontzettend belangrijk in het verwerken van stof. De eigenschappen van stof kunnen namelijk variëren met de richting waarin je het verwerkt. Als je een patroon uitknipt kun je dus niet zomaar de delen op de stof leggen, maar moet je ze zorgvuldig allemaal in dezelfde richting leggen.

De glans is één van de dingen die verandert met de stofrichting. Bij stoffen met opstaande draden of vezels spreek je van vleug. Fluweel en suede zijn bij uitstek het voorbeeld van een stoffen met vleug.



Bij 'changerende' stoffen zoals sommige taftsoorten heeft de stof vanuit verschillende hoeken bekeken zelfs een compleet andere kleur. Dat komt omdat ze met 2 verschillende kleuren draad geweven zijn.

De rek is ook een eigenschap die varieert met de richting en dat geldt niet alleen voor enkel- of bistretch stoffen. Ook compleet inelastische stoffen zoals satin duchesse hebben over de diagonaal toch wat rek. Diagonaal verwerkte stoffen hebben daardoor vaak ook een betere valling ( hoe de stof over je lijf drapeert). Het diagonaal snijden van stof heet de 'coupe en biais' of wat minder poëtisch: bias cut. Je ziet het eigenlijk ook alleen gebeuren bij dure en luxe kleding.

Verschillende stoffen gesorteerd op soepelheid en doorzichtigheid

Transparantie

Belangrijk is ook de doorzichtigheid. Kleding heeft de functie om tactisch te verhullen, dus sommige dingen wil je wel laten zien en andere niet. Daarvoor kun je variëren met stoffen met verschillende transparantie. Bij een ontwerpster als Merche Segarra van Jesus Peiro zie je bijvoorbeeld dat ze veel 'optisch' strapless jurken maakt, dus niet gewoon plat blote schouders, maar ragfijne stoffen die de schouders bedekken en tegelijkertijd ook weer prachtig te laten zien. Verschillende transparante stoffen over elkaar kunnen weer een bijzondere licht- of dieptewerking geven of moiré, een golvend interferentiepatroon.

Stijfheid / soepelheid

Hoe een stof samenwerkt met je lichaam hangt ook af van de stijfheid. Een mousseline is bijvoorbeeld een ragfijne stof die bij het minste zuchtje wind mooi opwaait, terwijl een mikado een stugge stof is waarmee je prachtige staande structuren mee kunt maken, zoals bijvoorbeeld een extreme fish tail. Een jurk met een split voor is vaak leuker van lichte, soepele stoffen dan van stugge, zware stoffen. Wil je een mooie rok die wijd uitstaat, dan ontkom je er niet aan om - tenminste in de onderlagen - stugge stoffen te gebruiken.
Satin duchesse

Veelvoorkomende misverstanden

Het meest voorkomende misverstand is dat satijn hetzelfde is als zijde. Ik kan me goed voorstellen dat je de fout maakt, want het woord satijn is zelfs afgeleid van het Italiaanse woord voor zijde 'seta'. Toch is het niet hetzelfde. Zijde is namelijk een natuurlijk materiaal waar garen van wordt gesponnen en satijn is een stof die je van die garens kunt weven. Zie je het verschil? Satijn kan dus gemaakt zijn van zijde, maar door de kunstof technologie van tegenwoordig kun je ook satijn maken van acetaat, viscose of - veel voorkomend - polyester.

Een ander puntje is dat er vaak van kant word gesproken als het eigenlijk om tule brodée gaat, geborduurde tule. Niet zo gek, want op het eerste oog zie je dat ook niet zo snel. Het verschil zit hierin: bij echt kant is het grafische patroon ingeweven (geklost) en bij tule brodée op een draagstof (tule) opgeborduurd. Kant word wel vaak gebruikt als verzamelnaam voor kant (geklost), tule brodée, crochet (gehaakt) en macramé (geknoopt).


Twee soorten zijde mikado

De meest voorkomende bruidsstoffen en hun eigenschappen

Satijn

Zoals gezegd kun je het van allerlei garens maken, maar zijdesatijn is het mooist. Het is verkrijgbaar in verschillende gewichten per vierkante meter, wat tegelijk ook een maat is voor de soepelheid van de stof.
Een zware satijnsoort is bijvoorbeeld Satin duchesse, wat (geweven van zijde) altijd een zeer luxe stof is geweest. Veel trouwjurken zijn tegenwoordig vaak gemaakt van een polyester satijn. Satijn heeft een matte en een glanzende kant, waarvan vaak de glanzende kant wordt gebruikt in bruidsjurken. Er is ook speciale satijn waarbij je beide kanten als buitenkant kunt gebruiken, die heet 'double face'.

Taft

Taft is een relatief dunne, maar stugge stof die je ook vaak in bruidsjurken ziet. Je kunt er hele mooie strakke plooien mee maken en zoals gezegd zijn er ook varianten met ingeweven kleurenspel (zie je veel in galajurken).

Mikado

Eén van onze favoriete stoffen. Het is een stof met keperbinding, net zoals jeans. Zijde mikado's zijn ronduit schitterend, die bestaan zowel glad als met ruwe zijdedraad, waardoor je die karakteristieke verdikkingen in de draad ziet. Jesus Peiro is een merk waar je heel veel mikado's ziet in hun collecties.

Mousseline

Mousseline is een glanzende, soepele stof die heel transparant is. Mousseline wordt vaak gebruikt als bovenste laag van een rok of lijfje.

Organza

Is net zo transparant als mousseline, maar juist heel erg stug. Je hebt ook mousseline organza, dat zit er qua souplesse een beetje tussenin.

Kant
Kant

Zoals gezegd als stof niet te verwarren met tule brodée. Mooi (Frans) kant herken je aan de mazen, die vaak niet overal dezelfde grootte zijn. Kant wordt als verzamelnaam gebruikt voor opengewerkte stoffen die gehaakt zijn (crochet), of gebreid of geknoopt (macramé) of geborduurd zijn.

Tule

Dat is de stof die iedereen kent van de tutu's van ballerina's en de sluiers van de bruid. Tule bestaat wel in verschillende diktes. Je hebt ragfijne soft tule, wat heel geschikt is voor sluiers maar ook tule dat zo stug is als kippengaas. Dat wordt vaak gebruikt in onderrokken en hoepelrokken.

Voile

Wordt wel gebruikt om crêpe chiffon of crêpe georgette (en dat is iets heel anders dan crêpe suzette) mee aan te duiden. Het is een halftransparante stof die je veel ziet gebruikt worden in de typische 'griekse godinnenjurken'.










Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...