illustratie: hilbrand bos |
Je zou het wel denken, maar dit artikel gaat niet over fair trade, groene of ecologisch verantwoorde bruidsjurken. Ook gaat het niet over namaak of onder slechte arbeidsomstandigheden gemaakte jurken. Ik neem het begrip letterlijk: moreel verantwoord bruidsjurken shoppen.
Onlangs hoorde ik in een radioprogramma dat in Australië winkels van luxe merken als Lanvin, Armani, Chanel etc. je een borg laten betalen om kleding te mogen passen in hun winkels. De borg ontvang je terug als je ook daadwerkelijk iets koopt in die winkel. Ze doen dit omdat ze merken dat veel klanten bij hen de jurken passen, die ze later bij de goedkoopste site op internet bestellen.
In bruidswinkels kom je iets vergelijkbaars tegen. Er zijn verschillende soorten winkels. Er zijn 'jurkenschuivers', winkels waar je in de rij voor de paskamer staat en maximaal 2 uur de tijd krijgt met een minimum aan persoonlijke aandacht van minder gekwalificeerd personeel en er zijn ook (vaak kleinere) winkels waar je helemaal de prinses bent.
Bruiden gaan naar zo'n leuk boetiekje, doen daar met intensieve persoonlijke aandacht goede ideeën op en gaan naar de grote jurkenschuiver in de buurt om de jurk te bestellen. In het boetiekje doen ze echter alsof ze echt terug gaan komen, maar dat ze nog even moeten denken over de beslissing. Beleving en persoonlijke aandacht willen ze wel, maar uiteindelijk geven enkele tientallen euro's de doorslag.
Ergens is dat niet fair. Als je gaat passen krijg je veel aandacht en alles is er op gericht om je te helpen om een goede beslissing te maken. Verrijkt met gratis ideeën ga je dan shoppen voor de beste deal. Dat voelt scheef.
Als je gesteld bent op persoonlijke aandacht en service, wees dan ook bereid om een klein beetje extra te betalen.
Natuurlijk kun je best ergens passen en er vervolgens geen trouwjurk kopen. Met goede redenen, dat wel.
Het kan best zijn dat je totaal geen klik hebt met degene die je helpt, dat je voelt dat er niet naar je geluisterd wordt, dat de jurken waarvoor je komt het toch niet blijken te zijn... Dan hoeft het ook niet bezwaarlijk te zijn om de winkels waar je gepast hebt even te informeren dat je verder kijkt. Maar als je echt een klik hebt, de jurk hebt gevonden of afspreekt om de jurk nog een keer te komen passen om zeker te zijn, is het minste wat je doen kunt je aan je afspraak houden. Twee keer een pasafspraak is een grote investering voor een bruidswinkel, helemaal voor de kleinere.
Wat je in ieder geval niet moet doen is een jurk kopen in een winkel die de jurk niet (als pasmodel) heeft hangen. Gun de verkoop aan iemand die ook daadwerkelijk het risico genomen heeft om die jurk in het eigen assortiment op te nemen, zeker wanneer het een kleinere boutique betreft.
Als er teveel mensen zijn die geen woord houden of smoesjes verkopen, zou het best kunnen dat je in de toekomst borg moet gaan betalen en dat vindt niemand leuk. Ook bruidswinkels niet.
Wat denk jij?
- Zou je een borg betalen, zodat je je tot niets verplicht hoeft te voelen?
- Vind je een borg onzin en vind je dat een beetje teleurstelling bij het vak hoort?
- Ben je het met me eens dat in ruil voor de moeite ze voor je doen, je eerlijk moet zijn in een bruidswinkel?
- Wat zou een reden zijn om niet terug te gaan naar een winkel, al had je wel gezegd dat je dat zou doen?
Plaats een comment hier of op facebook, twitter of stuur een mailtje!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten