zondag 11 april 2010

Besluiteloze bruid

Keuzevrijheid en een enorm aanbod om uit te kiezen maken je niet gelukkiger. Een nieuwe zorgverzekering, internetaansluiting of camera kunnen ons de nodige hoofdbrekens bezorgen. In de afgelopen decennia is de keuzevrijheid en het geloof in de maakbaarheid van je eigen geluk behoorlijk gegroeid. We zijn er alleen, tegen verwachting in, niet gelukkiger van geworden.

Barry Schwartz schreef in 2004 'the paradox of choice', waarin hij dit tegenstrijdige verband beschrijft. Zijn bevindingen zijn sindsdien door talloze psychologische onderzoeken en marketingonderzoek ondersteund: de hoofdbrekens gepaard gaande bij de keuze zelf en de spijt / onzekerheid over niet gekozen opties achteraf zorgen voor een sluimerend gevoel van onbehagen. Het zou ook goed een verklaring kunnen zijn voor wat we in ons recente 'leukste bruidswinkel' onderzoekje tegenkwamen: Bruiden waren geneigd kleinere winkels positiever te waarderen dan de grote jurkenschuivers, ook al werd het aanbod zelf lager gewaardeerd. In de bruidswinkel hebben we het ook vaak genoeg geïllustreerd gezien: Bruiden die een halve bruidswinkel willen passen, kopen vaak uiteindelijk niets. Het kan zo erg worden dat het niet vinden van dé jurk tot uitstel van de bruiloft leidt. Daarentegen zagen we ook bruiden die hooguit 2 of 3 jurken aanpasten op een relaxte manier een keus maken waar ze enorm tevreden mee waren en bleven. Waarschijnlijk is het dus een raadzame strategie om het klein te houden voor jezelf: niet teveel bruidswinkels bezoeken en goed bepalen welke jurken je wilt passen. Daarnaast is het handig om mensen mee te nemen die goed kunnen luisteren en je goed kennen. Mensen die niet luisteren en luidruchtig zijn met hun mening kunnen de keuze ook aanmerkelijk bemoeilijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...